Followers


Khamis, 23 Jun 2011

Ayam Bercili

 Salam hari khamis yang cerah..heheh hari ni terang n panas bukan main lagik kat luar tu.Semalam mendung hingga ke petang..Hari ni untung le sape yang basuh baju tukan.Kompom kering la bajunya..Saya hari ni cuti cuci baju.Coz semalam dah cuci.Cume kuarkan balik jek nak g baju tu kena matahari..Hari ni masak ayam bercili.Dapat dari buku masakkan CIK Daisy..Tapi saya ubah cikit la..Ayam ni kena bakar.So saya yang malas nak membakarnya masak jek terus macam masak rendang..Not bad sedap gak..Jadi kat bawah ni saya bagi resepi cara saya yek..

Resepi asal:-)Majalah masakan Daisy


Bahan-bahan:-)
1Cawan Minyak Jagung Daisy
10Batang Cili Merah-Kisar
1Biji Bawang Putih-Kisar
3Sudu Pes cili-Tengok sini
1Sudu Ketumbar
1/2Ekor Ayam-Potong kecil
1Sudu Garam n gula
2Batang Serai-Ketuk


Cara-caranya:-)

  • Panaskan minyak jagung.Kemudian masukkan bahan kisar.Tumis hingga garing.
  • Bili bahan yang ditumis tadi garing masukkan pes cili.Tumis lagi hingga garing.Masukkan sedikit air.
  • Selepas itu masukkan ayam,serai yang diketuk.Masak lagi hingga kering.
  • Masukkan garan n gula secukup rasa.
  • Bila nampak ayam kering tutup api dan hidang dengan nasi,nasi impit atau roti..
  • Selamat mencuba...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi