Followers

Sabtu, 21 Mei 2011

Kari Kepala Ikan

 Salam sume n3 yang di janji kan tadi..Kari kepala ikan..jeng..jeng..ikan ni diberi oleh ayah saya...tak tau nak buat ape dengan ikan nie.memandangkan saya je yang makan ikan ni..so terpikir buat kari kepala ikan pon sodap nie..En.Somi makan je la kuah tu yek..hahaha..jahat tu aku n ie..Tak de la.Tadi en.somi balik keje cuit-cuit juga la ikan ni..makan pon.Saja je buat gempak tak makan kononnya..jom la layan bahan-bahan kat bawah nie..
Bahan-bahan:-)
 Kepala ikan merah yg siap dipotong - nak guna ikan lain pun boleh
3 sudu besar rempah kari ikan - 
2 sudu besar cili kisar - nak guna cili serbuk pun boleh 

Bahan2 Kisar 
1 biji labu bawang besar 
3-4 biji bawang merah 
4 biji bawang putih 
sedikit lada hitam 

Bahan2 Mayang 
1 labu bawang besar dimayang halus 
3 biji bawang putih 

daun kari 2 tangkai (Jangan leraikan) 
sedikit halba campur 
air asam jawa lebihkan sedikit 
garam secukup rasa 

Bahan Rampai 
Terung ataupun boleh guna kacang bendi -saya guna bendi
Cili hijau 
Buah tomato 


Cara Menyediakan :-)
1. Panaskan minyak dan tumis bahan2 yg dimayang dengan halba campur. Setelah agak layu masukkan cili kisar, bahan mesin. Kemudian masukkan rempah kari ikan.Masukkan 2 tangkai daun kari...jgn ceraikan daun tu..sbb batang daun tu akan memberi aroma yg sedap pada kari kita. Masak sehingga hilang bau rempah tu... masukkan air jika rempah nampak kering. 

2. Setelah rempah dah masak dan hilang bau, masukkan air asam jawa yg ditapis...masukkan garam. 

3. Setelah mendidih, masukkan ikan, bahan-bahan rampai. Masukkan sekejap sahaja supaya tak nak ikan masak terlalu lama dan hancur. Rasakan apa yg kurang bolehlah ditambah. Sedia utk dihidangkan.







                    ...........................fiZa DaMia YummY.......................................

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi