Followers


Rabu, 11 Mei 2011

Blended Orange Cake @ Cup cake


Sana sini duk tgk nayang kek oren nih..1st time tgk kat umah mat gebu n kak hana,pastu lak blh kata merebak kesemua rumah..Aku rasa aku jer kut yg plg las wat kek nih..Bkn apa,saja nak bagi reda cikit,Chewah ayat cover line,padahal xda stok buah limau,wlaupong ada yg gunakan sunquick,tapi rasa nak guna gak yg fresh,ngee..Aku tgk ramai yg kurangkan sktan gula tuh,aku pong sama gak kurangkan kepada 1cawan jer.Hubby mkn byk gak,pastu xsempat tnya,dia dah bgtau,sedap2,hehe..Mmg betoi pong sedap n gebu jer..Teng to kak hana atas resepi nih..Raya nnti compom aku wat kek nih,coz cpat n mudah,sangat sesuai bgi ibu yg da anak kecik cam aku nih,ngeh3..


Bahan-bahan
Guna loyang atau paper cup cake
* 1 bji buah limau(Kulit aku xambil,takut pedar lak,tapi aku parut kulit yg oren saja)
* 1 cawan minyak
* 2 cawan gula halus(Aku letak 1cawan,tuh pong mmg dah manis)
* 3 biji telur
* 2 cawan tepung gandum*
* 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )





Cara-cara
-Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
-Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
-Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.atau paper cup cake..
-Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.Kalau guna paper cup cake masak selama 20minit atau hingga masak..



                                                   ..........................fiZa DaMia YummY..................................

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi