Followers

Sabtu, 30 Julai 2011

~~~Kerabu Mangga~~~

 Assalammualaikum...Salam sabtu...esok dah hari ahadkan...dan hari isnin dah puasa..sekeap je rasanya..pejam celik,pejam celik dah datang bulan ramadhan al mubarak...Syukur alhamdulilah dipertemukan sekali lagi dengan bulan ramadhan...Diharap bulan ramadhan kali ini memberi seribu kebaikan untuk kita semua..Dan saya juga berharap diberi kesihatan dan kekuatan yang kuat ketika ini..Mudah-mudahan saya kuat untuk berpuasa walau pun usia kandungan saya masih baru.Mintak-mintak saya tak mabuk teruk sangat la...Hari nie macam ok sikit..tak ada pening-penig mahu pon mual-mual..Di harap berterusan la sehingga keakhir ramadhan......
Ok hari nie saya buat kerabu mangga..Dah 3hari minta en.hubby carikan mangga muda..Teringgin sangat-sangat nak makan.Tapi nak makan macam tu saja la...Semalam baru tertunai hajat dihati...Jenuh juga la nak cari mangga muda ni..Merata kitaorang cari...Ini pon en.hubby jumpa semasa tengah deliery serat dekat rumah orang..Bila en,hubby nampak je pokok tu ada buah erus je dia panggil tuan rumah tu nak mintak beli...Tapi tuan rumah tu cakap tak apa ma..lu punya bini mengandung lu kasi saja sama dia..Nanti lu punya anak air liur meleleh lor...tu la cara nonya tu cakap..kehkehkeh...Apa-apa pon terima kasih sangat-sangat pada nonya cina tu..Walau pon berbangsa cina tapi masih mahu memberi...Semoga kebaikkan kamu dibalas...
 Bila dah dapat je buat mangga tu terus je saya amik biang kulit dan terus je makan...Macam tak penah makan buah mangga muda...En.hubby pulak yang naik kembang tekak tengok saya makan macam tu..Boleh pulak dia tanya ak masak ke..Hehehe saya selamba je jawab tak masam langsung...Bila bangun pagi ada lagi sebiji buah mangga  nie..Kepala otak nie terus je terpikir nak buat kerabu mangga...Tu yang jadi menu tuk hari ni kerabu mangga dan saya makan dengan nasi kari ayam..Nasi kari ayam tu nanti saya masukkan lain ye..Apa-apa pun terima kasih en.hubby kerana tolong cari mangga muda nie...sayang sanggat kat papa...

Resepi asal:-)Fiza Damia YummY


Bahan-bahan:-)


 Buah mangga yang muda
Udang kering*
Bawang merah* 
Cili Merah*
Cili Padi*
Sedikit Belacan*
Kerisik
Gula dan garam secukup rasa
 Cara-caranya:-)

  • Sagat atau potong halus2 buah mangga.
  •  Tumbuk semua bahan yang bertanda *.Jangan tumbuk hingga hancur.Saya tumbuk kasar-kasar.Bila makan baru terasa...
  • Gaul semua bahan; mangga dan bahan tumbuk tadi dan tambah gula dan garam.
  • Akhir sekali, masukkan kerisik dan gaul rata.




4 ulasan:

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum fiza...
sedapnya tgk kerabu tu... nak ckit... hehehe
salam ramadan dari akak yer fiza... salah n silap harap d maafkan..

ibundo berkata...

salam fiza. bundo ni tiap kali tengok kerabu mangga mesti kecur air liur. Selamat menyambut ramadhan

fiza damia berkata...

walaikumsalam kak diana..hehe nak sikit dah habis le..
selamat menyambut ramadhan juga dr saya ye kak..sama juga salah dan silap harap dimaafkan..

fiza damia berkata...

waalikumsalam ibundo..salam ramadhan juga dr saya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi