Followers

Khamis, 28 Julai 2011

~~~~Hasil Tangan Farah Damia,first time pegang koli~~~~

 Assalammualaikum...Rindunya la nak memasak..Dah hampir dua minggu tak masak rasanya..Masak pon yang simple-simple je..Kesian en.hubby ku yang asyik makan nasi bungkus..Sory papa,mama memang tak larat nak masak..Memang tak boleh nak berdiri lama-lama..Kepala nie pening je..Tunggu la sikit lagi nanti mesti ok la tu..Mula-mula mengandung memang macam tu..Tapi masa mengandung anak pertama tak de la sampai tak boleh buat kerja..Tapi bak kata orangkan lain anak lain pulak ragamnya..ok la tu bab-bab yang mabuk ni ye..
Berbalik pada gambar diatas ni..Nie sume kerja hasil tangan adik saya Farah Damia yang pertama kalinya memegang koli..ok tak?Saya tengok ok la tu dari tak tau nak buat langsungkan...Boleh la tu..Saya sebagai kakak dan juga mak saya hanya memberi tunjuk ajar..Tu pon nasib baik dia nak masuk dapur..K la kan..tuk resepi apam gula hangus tu boleh tengok kat sini..resepi masih sama ye..
Resepi asal:-)www.foodnetwork


Strawberry Coklat



Ingredients:-)

  • 6 ounces semisweet chocolate, chopped
  • 3 ounces white chocolate, chopped
  • 1 pound strawberries with stems (about 20), washed and dried very well


Directions:-)

  • Put the semisweet and white chocolates into 2 separate heatproof medium bowls. Fill 2 medium saucepans with a couple inches of water and bring to a simmer over medium heat. Turn off the heat; set the bowls of chocolate over the water to melt. Stir until smooth. (Alternatively, melt the chocolates in a microwave at half power, for 1 minute, stir and then heat for another minute or until melted.)
  • Once the chocolates are melted and smooth, remove from the heat. Line a sheet pan with parchment or waxed paper. Holding the strawberry by the stem, dip the fruit into the dark chocolate, lift and twist slightly, letting any excess chocolate fall back into the bowl. Set strawberries on the parchment paper. Repeat with the rest of the strawberries. Dip a fork in the white chocolate and drizzle the white chocolate over the dipped strawberries.
  • Set the strawberries aside until the chocolate sets, about 30 minutes.
Resepi asal:-)Teratak Chetam

 Bahan Kulitnya:
600gm tepung gandum
150gm tepung beras
2 biji telur ayam
2 cawan air
sedikit kapur

Cara-caranya:-)
  • Bancuh semua bahan diatas (kalau boleh blender supaya tepung tak berbiji (bergentel).
  • Panaskan minyak dalam periuk agak besar sikit utk minyak penuh. 
  • Rendam acuan dalam minyak supaya panas sebelum celup dalam bancuhan tepung tadi. 
  • Ambil sesenduk taruh dalam mangkuk kemudian celup acuan yg telah dipanaskan tadi kedalam mangkuk tadi agak-agak setengah dari acuan. takut susah nak lekang pulak kalau celup penuh. dah lekang dari acuan , goreng seketika agak kekuningan. 
  • Angkat dan toskan. betul betul sejuk baru simpan dalam bekas kedap udara atau tin. caranya macam nak buat kuih loyang saja.


Bahan inti:-)
1 biji sengkuang }
1 batang lobak merah } dihiris nipis panjang
1 biji timun }
2 biji telur
sedikit bawang goreng


  • Tumis bersama telur dan bawang goreng hingga kering - toskan.

Sos cili:-)
50gm cili kering }- dikisar
5 ulas bawang putih }
1 camb. cuka
sedikit air asam jawa
garam/ gula secukup rasa




  • masak kesemua bahan tersebut hingga pekat.

Apam Gula Hangus



5 ulasan:

SS berkata...

Oh no. Strawberry chocolate!!!! *drools*

ainlaily berkata...

Wow Fiza dh preggy ye? congrats.. dh bape bln? pas nie mia dh ade kwn la ek.. ehhehe... take care :)

fiza damia berkata...

ainlaily..
Hehehe..kita sama la..tq yek..ain pon sama gak jaga diri..mia ni asyik buat perangai je..

ainlaily berkata...

Dah 5 bln ek... Tp perut Fiza cm kecik je.. dh scan ke? boy ke gurl? bestnye.. t bby kite same umur ek... hehehe... Mia tu buat perangai sbb x saba tunggu adik kelua tu gak nye.. hehehe....

fiza damia berkata...

ain bkn 5bln la.baru 2bln...ni pon teruk sangat mabuknya.kali ni mabuk teruk..ye la kot mia tak sabar nak tunggu adiknya.mintak2 dah kuar nanti elok la mia jaga adik dia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi