Followers

Jumaat, 10 Jun 2011

Daging Masak Merah Ala Thai

 Salam jumaat sume..Hari ni jom kita ke thailand..Menu ni memang kesukaan en.somi.Hidup la dia bila dapat makan lauk nie..Kalau pegi makan kat kedai memang dia akan oder lauk ni.Saya pon terikut-ikut juga jadi minat dengan lauk nie..resepi asal saya cedok dari potret kasih..Memang sedap la..sama macam makan kat kedai.K la jom la intai-intai resepi kat bawah ni.

Resepi Asal:-)Potret Kasih

Bahan-bahan:-)
Daging - direbus hingga empuk dan dihiris nipis (400g)
 Air rebusan daging (2 cawan)
 Bawang Besar - dihiris bulat (1 biji)
 Daun Bawang - dipotong kasar memanjang (1 tangkai)
 Pes Cili (2 sudu besar)
 Sos Cili (2 sudu besar)
 Sos Tiram (2 sudu besar)
 Sos Ikan (4 sudu besar)
 Gula (secukup rasa)
 Garam (secukup rasa)
Cara-cara
-Tumis pes cili hingga pecah minyak.
- Masukkan sos tiram, sos cili, sos ikan, gula, garam, dan hirisan daging. Kacau rata.
- Curahkan air rebusan daging. Biar hingga mendidih dan kuah agak kering.
- Masukkan hirisan bawang besar.
- Goreng hingga bawang layu dan daging sebati bersama semua rasa.

4 ulasan:

Ezatie berkata...

sedapnyer...tankiu2

fiza damia berkata...

WELCOME..TQ SUDI SINGGAH SINI..

izahdaut berkata...

memang sedap ni. kalau tak de idea nak masak apa, masak gini je. laju jugak menambah nasi

fiza damia berkata...

tul tu izah..memang laju jekan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi