Followers

Sabtu, 16 April 2011

Si kek baldu.




Selamat  petang..Harini rajin bebenor la.tau tak tau nape..semalam bukan main malah..sampai nak makan pun tak nak masak..ce cite ce cita.sape nak jawab..Dah lama sebenanye ngidam nak makan si kek baldu nie.Ingat susah la sgt nak membuatnye.Ropernye senang je nak buat..Tapi saya  tukar sikit  la topping kek nie.Mintak maap ye tuan punye resepi.Saya amik resepi ni dari My Resipi.tq ye tuan punya resipi..


Red velvet cake with topping coklat



Layankan je la deko bodo kek saya ni..huhhuhu..


ok ke..ok la tu kot..


Atas tu saya letak coklat hershey's kisses


yummy..
Dah kena korban dah kek nie..
Masuk pingang sudah.





Tinggal nak ngap je.Nasib ko la si baldu merah...
Resepi asal:My Resipi
Bahan-bahannye:-)
2 1/2 cawan tepung kek @ tepung gandum
2sudu kecilserbuk koko
2biji telur
1sudu kecil esen vanilla
1cawan susu segar (campur 1sudu perahan lemon)biar 5minit
1 1/2 cawan gula
1/2cawan Butter
2sudu besar pewarna merah
1sudu kecil cuka masak
1sudu kecil balking powder


Bahan-bahan topping:
200Gram susu pekat
1/2Cawan serbuk koko
1/2cawan butter 

Cara-caranye:-)

-Ayak tepung gandum @ tepung kek,garam dan serbuk koko.
-Dlm bekas lain pukul butter hingga kembang.Masukkan gula dan pukul hingga ringan.
-Masukkan telur 1 persatu dan tambah esen vanilla.
-Masukkan pewarna merah.
-Dlm mangkuk kecil masukkan balking powder dan cuka biar kan berbuih dan tuangkan dlm bekas adunan kek tadi.
-Kacau sebati menggunakan spatula dgn cara kaup terbalik.
-Bakar pada suhu 170c selama 25-30 minit.Bergantung pada oven anda.
-Sejukkan kek dan hiaslah dgn toping..
-Hiaslah kek mengikut kretifveti anda..


*Yg merah atas kek tu saya letak lebihan kek.Bila kita masak kek tu kan tak sekata.Saya potong kek tu dan lebihan kek tu saya hancurkan.Tabur atas kek..




                                          .............fiZa DaMia YummY...........

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi