Followers

Khamis, 28 April 2011

Curry Puff Kentang Bulat


 Salam petang....Ehmmm syoknya cuaca harini sejuk jekan..Hujan baru berenti ni ha..Tadi masa tgh menguli tepung nak buat karipap nie hujan lebat.Time goreng tadi hujan dah berenti plk...Syukur allahhamdulilah sejuk bumi kita niekan...Kali nie saya buat karipap bulat.Saje je tukar selerakan..Sedap sikit marta memandangkan.Anak pon suka la nak makan...Resepi nie dari mak mentua..tq la mak ye..mak mentua saya ni meniaga kuih kat dpn rumah je..Dia ni memang rajin.Macam-maam jenis kuih dia jual..




tgk la kentang tu...





Bahan-bahan:-)
untuk Doh:-)
4cawan tepung gandum
2sudu besar planta
1/2cawan minyak masak
3/4cawan air
1/2sudu teh garam




Untuk Inti:-)
2Biji kentang-potong dadu
1biji bawang besar-potong dadu
2ulas bawang putih-cincang
1helai daun kari
1pokok daun sup-hiris
1sudu teh garam
1/2cawan Rempah kari ayam
Air


Cara-cara:-)
Untuk Doh:-)
-Panaskan minyak dlm periuk bersama-sama planta.Bila planta cair tutup api.kemudian masukkan sebahan don kecuali air.Gaul sebati.Bila sebati masukkan air sedikit demi sedikit.Uli sehingga menjadi doh dan tepung tak melekat di tangan.Rehat kan sementara itu buat inti plk...




Untuk Inti:-)
-Kentang di buang kulit dan basuh.Kemudian potong kentang dadu.Di ikuti bawang juga bawang potong dadu..
-Panaskan minyak tumis bawang hingga layu.Bila bawang nampak layu masukkan daun kari dan rempah kari.Tumis hingga naik bau.
-Bila sudah garing masukkan air yg banyak dan juga kentang.Air yg banyak untuk empukkan kentang.Masukkan garam,daun sup.Masak hingga kentang empuk dan juga air kering.Bila sudah kering tutup api...Sejukkan dulu inti karipap.
-Bila inti sudah sejuk blhlah mula membuat karipap...






                                   ..........................fiZa DaMia YummY....................
-

2 ulasan:

izahdaut berkata...

woo rajinnya buat karipap.. nak 3 ketullll

fiza damia berkata...

meh dtg umah ada lagi ni..Siap buat frozen lagi..hehehe...mula2 malas tapi disebabkan kan hujan2 ni terasa lapar la plk..tu yg terus buat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi