Followers

Selasa, 23 Ogos 2011

~Coklat Chip Cookies~

 Salam petang...Mengukis lagi kita hari nie..Tak la gian nak mengukis pulak sekarang ni..Nak dijadikan cerita la semalam en.hasben semalam pegi beli bugger.Kebetulan kat warung tempat orang jual buger tu ada jual la sekut nie..Boleh try pulak tu.Apa lagi en.hasben ni memang kalau bab-bab sekut yang ada cekelat ni memang menjadi pujaan hati dia la kan..apa lagi balik je rumah dia cite la kat saya yang dia makan sekut coklat chip kat kedai buger tu.Saya tanya nape tak beli je..Bukan tak nak beli katanya yang sebenarnya papa bawak dua rm20 je.Macam mana papa nak beli..Tu la saya cakap lain kali kalau nak keluar tu bawak la lebih sikit.Kan dah tak dapat..Sekut tu pon tinggal 2Balang je.Memang bukan reeki papa la saya cakap.Tak pe nanti mama buatkan yek..Tu yang hari nie buatkan sekut ni..Harap-harap en.hasben balik kang suka la dengan sekut nie..
 Resepi asal:-)Aniza


Bahan-bahannya:-)
250g butter
150g brown sugar + 150g castor sugar
3 eggs yolk
300g flour }
3 camt baking powder }
2 camt bikarbonat soda } di ayak bersama
2 camb serbuk koko }
100g coklat chip / white coklat
100g badam cincang
sedikit esen vanila

Sedikit Kcang Tanah-Saya tambah
 Cara membuatnya:-)


  •  Pukul butter dan gula hingga kembang. Kemudian masukkan telur dan pukul lagi.
  •  Masukkan tepung yang telah diayak dengan baking, bikarbonat soda dan koko dan gaul hingga sebati. Kemudian masukan badam cincang,kacang tanah dan coklat chip.
  • Bulatkan adunan sebesar syiling 20 sen dan susun dalam dulang.
  • Tekan dengan garfu sikit.
  •  Bakar  pada suhu 170c selama 20minit atau hingga masak.

5 ulasan:

kakchik@ella berkata...

Wahhh .. mcm sedap jer.

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum fiza...
wah nampak sedap ler cookies tu fiza... cookies gini mmg sedap n anak2 pasti suka makan kan fiza.. mak budak pun suka.. ehhehee

fiza damia berkata...

kak diana..betul tu memang bukan budak je suka.mak,bapak budak pon suka..

kakchik sedap kak,try la kak..

mIsS n_n berkata...

suka2...nak try wat la..^^
copy resepi ye..

fiza damia berkata...

miss n-n silakan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi