Followers

Isnin, 13 Jun 2011

Ayam Sos Hitam Berampai Dan Terung Goreng Sambal

 Assalammualaikum..Menu makan tengahari hari ni..Ayam sos hitam berampai.Resepi ayam sos hitam berampai ni saya dapat dari mykuali..Tapi mcm biasa la kan bab-bab mengubah nie memang keja saya la..Ubah sikit-sikit je.Ikut tekat kami sekeluarga.Sejak dua menjak ni en.somi memang tak lali nak makan tak tau la pulak nape.Selalunya dia yang kuat makan.Sekarang ni lain pulak saya yang menjadi-jadi kuat makan.Semalam sabtu dan ahad memang saya tak masak langsung.Makan kedai..Hehehe..rehat time..Dan lauk yang ke dua tu saya sendiri main campak2 je.Ada sambal belacan lebih saya buat masak sayur terung tu pulak..


                                            Resepi Asal:-)My Kuali

 Olahan:-)Fiza Damia Yummy


Bahan-bahan:-)
1/2 ekor ayam - potong ikut suka
2 sudu besar cili kering kisar
1 labu bawang besar - dihiris
3 ulas bawang putih - dicincang
2 inci halia - dipotong nipis
1 batang serai - diketuk
3 sudu besar kicap pekat ABC (Heinz) (kak rose guna cap maggi )
2 sudu besar kicap cair
2 sudu besar sos tiram
                                                                                    1/4 sudu kecil lada hitam yg dikisar
                                                                                    sedikit air




Bahan Tambahan:-)
  • 1/2 batang lobak merah - dipotong memanjang
  • 2 biji tomato - belah 4
  • 2 Biji cili Benggala hijau/merah - dipotong serong
  • garam dan gula secukup rasa
Cara-Cara:-
  1. Ayam dibersih, ditos dan digaulkan dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng hingga ayam masak (jangan terlalu garing). Angkat dan ketepikan.
  2. Tinggalkan +- 3 sudu besar minyak yang sama, tumiskan bawang besar, bawang putih, halia dan serai hingga wangi.
  3. Masukkan kesemua sos, serbuk lada hitam dan sedikit air, gaul rata sekejap.
  4. Masukkan ayam, garam dan gula secukup rasa dan masak biar ayam bersalut mesra.
  5. Akhir sekali masukkan semua sayuran, cili dan tomato. Kacau sekejap jgn layu sangat.
  6. Angkat dan hidangkan

2 ulasan:

Sue @ Nenie berkata...

Salam Fiza..Thanks sudi singgah sana...Wahhhh Ayam Sos Berampai..Silap-silap kalau boh kacang panjang & lobak tu lebih siket dah boleh jadi lauk 2in1 ni...

fiza damia berkata...

Sama2 sue...tq sudi singgah...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi