Followers

Sabtu, 23 April 2011

Sambal Ikan Daun kesum







Assalammualaikum..Hari nie pecah rekod masak awal..Coz jap lagi nak keluar dgn member2.So kena masak awal.Karang cik abg balik keja nak makan tak ada lauk plkkan.Sebagai isteri dan ibu itulah tanggungjawab kita.kena sedikan untuk makan untuk anak dan suami.Saya lagi suka klu suami makan kat rumah.Makan ape yg saya masak.rasa kasih sayang tu lagi erat lah..Hehehee membebel plkkan,Ya allah sangat teruja bila dah masak lauk ni.Dan-dan tu la perut berkeroncong mintak makan.Makan dgn nasi panas-panas sgt sedap cuba la...Resepi asal dari kak madiha http://mamawandiha.blogspot.com/.Mintak halal ye kak resepi nie..Saya ubah sikit resepi ni...ikut tekak cik abg saya tu..




Bahan-bahan:-)
2ekor ikan selar,kembong,cencaru @ape2 jenis ikan-saya guna ikan selar
20helai daun kesum-hiris
4biji Limau kasturi-resepi asal 2-3biji
1sudu gula
1batang bunga kantan-hiris
sedikit garam
sedikit air-saya tak guna
Minyak masak


Bahan kisar/Tumbuk:-)
10Tangkai cili padi-resepi asal 4tangkai
5Biji cili merah-resepi asal 4biji
1/2Biji bawang besar
1/2biji bawang besar-hiris
1cm belacan-bakar
2biji buah keras
1cm halia
1cm lengkuas
1cmkunyit hidup-saya pakai serbuk kunyit.kunyit hidup tak de




Cara-caranya:-)
-Ikan dilumur dgn kunyit,goreng ikan hingga garing.Dan ketepikan bila sudah masak.
-Panaskan minyak dlm kuali tumis bahan tumbuk/kisar adi hingga naik bau dan pecah minyak.Masukkan sedikit air jika terlalu kering.Saya tak guna.Masukkan garam dan gula secukup rasa.
-Masukan daun kesum,bunga kantan dan juga jus limau kasturi.Gaul rata.Bila sudah siap sambalnya tuangkan atas ikan yg digoreng tadi..




                          ........................fiZa DaMia YummY........................

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Recent Posts

Terdapat ralat dalam alat ini

RECENT VISITORS

Jalan-jalan Sambil Minum..Nah Segelas Kopi